Mik József, a borvízpolitikus, aki nem bízza az Ügyet a véletlenre

 Egy nyelvet beszélünk románok és magyarok – a fejlődés nyelvét

 Közismert, hogy nem túl hálás feladat magyarként képviselőnek indulni  az 5-ös körzetben a közelgő parlamenti választásokon, ön mégis vállalta a megmérettetést. Nem gondolja, hogy ez kissé kamikazze akció, tekintve, hogy ebben a körzetben többségben románok élnek?

–      Ez az az akció, amikor itt és most el kell végezni egy kemény munkát. Ki csinálja meg helyettem – az én életterem, városom és térségem érdekében? Ez az „Ésszel és erővel”- akció. Vagy, ahogy a román kollégáknak magyarázom: „Si cu cap, si cu pajura.” (fejjel és írással is – Szerk.) A jövőnk nem egy feldobható érme: ha „úgy esik”, ha kényelmes, vállalunk valamit, ha húzós, akkor lapítunk „majd lesz valami”.

Ez az az akció, amikor minden magyar szavazót mozgósítanom kell, de körbemegyek és mindenütt elmagyarázom: egy nyelvet beszélünk a térségben, románok és magyarok egyaránt – a fejlődés nyelvét.

Mik az indítékai, mi motiválta, hogy jelöltesse magát képviselőnek ebben a körzetben?

–      Frusztráló Borszék fellendülése nyitányán egyszerre éreznem a prioritásokat, a jó irányt – ugyanakkor a joghézagokat, a fékező tényezőket is, amiket a Parlament környéki lobbikban kellene elhárítani. Városvezetői pozícióból járogatni be a minisztériumokba és erőt, energiát, ideget ölni bele abba, hogy az ember újból és újból megértesse magát – egyfajta hatásfok. Ez, és a Hargita Megyei Tanács mellénk állása látszik a mostani eredményeken. Más tárgyalópozíció, ha az ember odaül a térség szenátorával a fehér asztalhoz: „ezt szeretnénk elérni, így javasoljuk, ezt kell hozzá.” Ismerem eddigi munkámból, hogy mi a teendő – és van rutinom is, hogy szívósan végigcsináljam. Példát mondok: itt a borvízilleték kérdése, a borvíztörvény. Amit a töltőde az államnak a mi borvizeink után befizet egyetlen hónapban, megegyezik Borszék város egész éves költségvetésével. Miért ne jöjjön abból nekünk vissza, fejlesztésre?  Itt akarok élni Borszéken, ez a térség az Otthonom! És jól akarom érezni magamat itthon.

–      Összeállt már a programja? Melyek azok a programpontok, amiket kiemelne, amikről úgy véli, hogy meg tudja győzni velük nem csak a magyar, hanem a román lakosságot is?

– Jelölési szándéknyilatkozatunkhoz szeptember végén adtuk le a területi szervezethez a programunkat – ezt közzéteszem blogomon, a mikjozsef.wordpress.com címen. Alap hozzáállásom: Borszéken amit eddig dolgoztunk: sikertörténet ívét előrejelzi. De nem élünk vákuumban, az összképben, távlatban kell gondolkodni. És ez a régióban építkezés. Borszéken olyan turisztikai potenciált villantunk fel például az 50%-ban már kész, 4000 m2 beépített területen épülő wellness-központunkkal, melyben napi 700 vendéget fogadhatunk 2014 végétől, és amely projektet kormányprogramból hoztam el Elena Udrea akkori minisztersége idején. Országos fürdővárossá épülhetünk vissza.  Ezért hajtok, ez a területem.

„Borvízpolitikus” – mondta valaki rám nemrégiben. Nevettem elsőre, de belátom: ragadványnevemnek van alapja. Egy olyan stratégia érik be ebben a régióban Borszék centrummal, amely az egész térséget fenntarthatja – csak a törvénykezést kell alája igazítani. A hegyi tenyésztőink közössége is nyerhet termékeivel ebből a célközönségből. Minden szegmenshez empátiával, érdeklődéssel közelítek, ott is, ami nem szakterületem: szerves összképben látom a jövőt. Ezt nem én terveztem meg: a megyei tanács, Borboly Csaba elnök és csapata gazdasági stratégiája 2020-ig kész, és itt az országos RMDSZ prioritáslistája is 2020-ig az EU-s források lehívására. Van miből dolgozni.

Ha megnyeri a választásokat, mi lesz azokkal a projektekkel, amelyeket polgármesterként Borszéken elindított?

– Megy minden tovább. Projektjeink ebben a 4 évben érnek be. A városvezetésünk munkacsapatával nyertem a választásokat, nem magányos farkasként. Ők itthon lesznek – és én is velük maradok. Csak: plusz kiküldetésben. A borszékieket arra kértem otthonaikba eljuttatott levelemben: polgármesteri voksukhoz terheljék rám ezt a feladatot december 9-én. Csak a passzivitás árthat! A mikjzsf@gmail.com címen, vagy a 0723-250411-es telefonon mindenki elér kérdéseivel – kritikákat is fogadok.

– Hogyan fogadták lányai a jelölésének a hírét? Hogyan viszonyulnak ahhoz a lehetőséghez, hogy elképzelhető, édesapjukat csak hét végeken láthatják?

– Nehéz most is.  Polgármester-apaként is sokat nélkülöznek. Olyan időszak is van, amikor hetente három alkalommal utazom be Bukarestbe ügyintézni – csak hogy vigyem a dolgokat, haladjunk az ügyekkel. Én vagyok a kapcsolati személy, nekem kell lépni – ezt a közért már a polgármesterséggel felvállaltam.

Jánossy Alíz

Acest articol a fost publicat în Presa HU / Sajtóban. Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

Lasă un răspuns

